Kdy je lepší se studiu jazyků raději vyhnout?  

Doposud jsme se bavili o tom, jak být ve svém studiu co nejvíce úspěšný a co pro to udělat, nemůžeme ovšem vynechat i téma, které se všem z vás líbit patrně nebude, ale i o tom musíme mluvit - a tentokrát si popovídáme o tom, kdy je lepší se do studia raději nepouštět a odložit svůj záměr na jindy, až bude tzv. "lépe". 

Za svou dlouholetou praxi ve výuce jazyků jsem se setkala s velkým počtem zapálených studentů, avšak mezi nimi byli i tací, kterým ten zápal chyběl a bylo na nich vidět, že by se raději věnovali něčemu jinému.  Na místě je pak otázka, proč se vlastně dotyční dali na studium jazyka? Přesnou odpověď na tuto otázku znají pouze sami dotyční studenti, avšak nyní vám níže vyjmenuji několik důvodů, proč přišli do mé jazykové školy. Pokud se min. v jednom z nich vy sami poznáte, pak je na místě si opravdu rozmyslet, zda chcete jazyk skutečně studovat. V opačném případě raději studium odložte na později nebo se do něj nepouštějte vůbec, jinak skončí debaklem, což by vás mohlo odradit od studia v budoucnu. Nikde není psáno, že v budoucnu to nepůjde lépe. 

Co tedy dotyčné "studenty" přivádí do naší školy? Zde jsou jejich nejčastější důvody: 

1) Nedostatečná motivace 

To je jednoznačně nejčastější příčina neúspěchu ve studiu. Pokud student není schopen jednoznačně odpovědět na otázku, co jej přivádí ke studiu jazyka a proč se mu chce věnovat, pak nemůže nikdy očekávat, že uspěje. Jeho "studium" většinou končí prvním neúspěchem, často i s první chybou. K tomu, aby člověk uspěl, ať už v čemkoli, vždy musí mít nějaký hnací motor, tj. vědět, proč to dělám a co od toho očekávám. Tak je to se vším, když vás nic netáhne nebo nenutí, brzy danou aktivitu ukončíte. O studiu jazyků to platí dvojnásob. 

2) Potřeba "zaplácnout" díru ve volném čase 

Velmi úzce souvisí s prvním bodem. Mezi studenty se najdou i tací, kteří mají hodně volného času, avšak minimum zájmů a koníčků. A tak začnou hledat způsob, jak tu mezeru vyplnit. Někteří se přihlásí do jazykového kurzu, ovšem nic proti tomu, pokud se ve studiu tzv. "najdou" a začnou na sobě pracovat. Pokud ovšem dotyční pouze hledají vyplnění oné mezery, bez jakéhokoli zaujetí pro cizí jazyk, nelze očekávat, že se něco naučí - buď předčasně skončí nebo sice v kurzu setrvají, ovšem svým přístupem budou obtěžovat nejenom sebe, ale i lektora a všechny ostatní kolem sebe. Takový "student" se pozná velmi snadno, neboť má neustálou potřebu odvracet pozornost od studia, např. nutkavou potřebou si neustále povídat nebo se zdlouhavě k něčemu vyjadřovat, aniž by byl schopen svůj požadavek jednoznačně definovat, pořád vše tzv. "okecává" a ne a ne se dostat k jádru věci. 

3) Ego a potřeba vyrovnat se druhému 

Toto bývá hned vedle nedostatečné motivace druhý důvod selhání a neúspěchu ve studiu. Tyto "studenty" nevede do naší školy potřeba na sobě pracovat, ale především to, že se pustil nebo chce pustit do studia nějaký jejich blízký, ať už rodič, sourozenec, kamarád, partner atd. Sami totiž moc dobře vědí, že studium jazyka pro ně není prioritou, ovšem jejich ego je silnější než to, co doopravdy chtějí. Pak se přihlásí do kurzu také, zpravidla to netrvá dlouho a dostaví se neúspěch, k němuž stačí opravdu velmi málo - většinou je to to, že druhé osobě, se kterou se do kurzu přihlásil, se začíná ve studiu dařit mnohem lépe a už to jede... Často se také stává, že onen neúspěšný student začne manipulovat toho úspěšného, aby se studiem také praštil, že je to k ničemu atd. Pak akorát dotyčný obtěžuje druhé argumenty, kterou jsou většinou úplně mimo "mísu", snaží se narušovat průběh kurzu atd. V krajních případech se to také může dít, ovšem jsme připraveni i na takovouhle situaci a dokážeme ji bez problémů zvládnout. Takovýmto "studentům" doporučuji, aby si našli jinou, smysluplnější aktivitu, která je bude bavit a naplňovat, čímž se vyhnou zbytečným nepříjemnostem a dohadům. Nemá to zapotřebí nikdo z nás. Každého baví něco jiného. 

4) Necháte si do studia mluvit od ostatních 

Pokud vás ve studiu někdo jiný podporuje, pak je vše v naprostém pořádku. Jestliže však místo podpory slyšíte slova typu "nezvládneš to, bude toho na tebe hodně, tvůj mozek to nedokáže všechno pobrat atd.", pak je to jednoznačné odrazování od studia, které je na první pohled myšleno dobře. Ve skutečnosti se však jedná o obyčejnou manipulaci, jejímž cílem je vám škodit a odradit vás od studia nebo vás přimět studia zanechat. Je tedy pouze na vás, zda se necháte slovy jiného člověka, který má patrně sám nějaký komplex ( pokud by tomu tak nebylo a dotyčný by vás chtěl v reálu podpořit, rozhodně by volil jiná slova ), a tak nechce, aby někdo byl úspěšnější než on samotný. Vy sami tak musíte být dostatečně silní na to, abyste si svůj záměr obhájili a do jisté míry se zamysleli nad tím, zda s takovým člověkem vůbec chcete dále udržovat nějaký vztah, protože pokud se chcete nejenom v jazycích, ale i v životě posunout dopředu a něco dokázat, s člověkem výše uvedeného typu, se vám to rozhodně nepodaří. 

5) Nedostatečná komunikace nebo neschopnost důkladně komunikovat 

I v dnešní době se najde celá řada lidí, kteří mají velké potíže s komunikací. Přičemž důkladná komunikace mezi studentem a lektorem je základním stavebním kamenem úspěchu! Pokud student s lektorem nekomunikuje, pouze kývá hlavou, dívá se neustále do stolu nebo někam jinam, je to začátek konce. Berte na vědomí, že každý bude mít jednou při studiu potíže nebo narazí na něco, čemu nerozumí a bude nutné si vše nechat znovu vysvětlit, a vy se tak nesmíte obávat na lektora promluvit a říct mu, že tomu nerozumíte, aby vám vše znovu vysvětlit. Opravdu se toho nesmíte bát - jsou to vaše peníze, vy si lektora platíte a on je tady od toho, aby vám to vysvětlil, ne proto, aby si něco myslel nebo se na vás, nedejbože, díval divně. Pokud jste se s tímto přístupem setkali jinde, což je opravdu k opovržení, tak u nás vám toto rozhodně nehrozí! Lektor vám do hlavy nevidí, není schopen odhadnout, zda dané látce rozumíte nebo ne, tady je to na vás, abyste s lektorem vždy mluvili. Naprosto narovinu vám řeknu, že největšího úspěchu ve studiu dosáhne ten, který se komunikovat nebojí, a stejně tak se nebojí zeptat se i na úplnou hloupost! 

Mezi další komunikační problémy patří: neschopnost jednoznačně formulovat svůj dotaz, neustálé povídání okolo, avšak k jádru věci se nelze dostat ani po několika minutách, mluvení příliš tichým hlasem, kterému je velmi obtížné rozumět nebo naopak příliš rychlé mluvení. Pokud se v tomto poznáváte, pak vám doporučím začít co nejdříve pracovat na svých komunikačních dovednostech, protože to je nejenom základní stavební kámen studia, ať už čehokoli, nejenom jazyků, ale značně to ovlivňuje nebo bude ovlivňovat váš život, především negativním způsobem. 

6) Neochota připravovat se i mimo kurz - především vypracovávat domácí úkoly

Pro úspěch vašeho studia je toto stěžejní záležitost. Berte na vědomí, že pokud nedocházíte na výuku min. 3x týdně, vždy na 90 minut, pak je nutné pravidelně zpracovávat domácí cvičení. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá - protože si to musíte pravidelně opakovat, pokud si chcete danou látku a slovíčka zapamatovat! Princip je totiž stejný, jako když jste si psali nebo píšete ve škole taháky. Jistě se vám již několikrát stalo, že jste si tahák napsali, ale pak ho při písemce nepotřebovali, viďte, že to tak je? A to je právě ono! Když si člověk opakuje látku písemnou formou, vše si zapamatuje mnohonásobně lépe, než když si to jenom čte. Výsledky u našich studentů to jednoznačně vykazují! Když budete pracovat i mimo kurz, nebude to dlouho trvat a sami na sobě uvidíte v brzké době pokrok. V opačném případě se velmi rychle začnete v dané látce ztrácet, nebudete stíhat a to už je jenom krůček k celkovému selhání. Pokud nechcete vypracovávat domácí úkoly, pak vám doporučuji najít si jiný koníček, např. cvičení, kde vám nikdo žádné domácí úkoly zadávat nebude 😊

Dalším extrémem je nechávání domácích úkolů na poslední chvíli. Tomu je nutné se vyvarovat, protože rozhodně nezvládnete udělat úkol za půl hodiny nebo za hodinu, jak si leckdy člověk myslí. I ten nejpokročilejší student na to potřebuje více času, protože cizí jazyky nejsou teoretický předmět, který se stačí naučit zpaměti, takto to nefunguje, proto ani není možné úkol z cizího jazyka vypracovat v krátké době. Doporučuji vždy studentům, aby si jednotlivá cvičení z úkolu vždy rozložili tak, aby jim do další lekce vycházela vždy max. 2 - 3 cvičení na den. Student má tak dostatek prostoru na procvičení, aby si případné nedostatky nebo nesrovnalosti dohledal nebo si je nechal vysvětlit, lépe se mu pracuje a lépe se tím pádem i studuje a zapamatuje daná látka. Rozdíly mezi studenty, kteří se tímto doporučením řídí a kteří ne, jsou markantní. Odkládání úkolů na poslední chvíli povede k tomu, že se student začne v dané látce během krátké chvíli ztrácet, v důsledku mnoha informací najednou začne mít ve všem zmatek, což ve finále povede k ukončení studia. Pokud si tedy nedokážete na studium vyhradit aspoň 15 - 20 minut denně, doporučuji se do studia vůbec nepouštět, protože v tomto případě vždy skončí dříve než začne. Pochopitelně rozumím tomu, že ne vždycky to vyjde a prostě se vám času nedostane. Jednou za čas to žádný problém neznamená a vše v pohodě doženete, ale pokud je u vás nedostatek času na denním pořádku a vy s tím i tak nechcete nic dělat, pak odložte studium na dobu, až budete mít více času. 

7) Neposloucháte nebo nechcete poslouchat rady a doporučení od lektora 

Lektor je tady od toho, aby byl ve studiu vaším průvodcem, mentorem a oporou zároveň. Vždy se vám bude snažit poradit tak, aby vaše studium bylo maximálně úspěšné, ať už jde o cokoli. Pokud si ovšem nechcete nechat poradit nebo se nebudete radami lektora řídit, pak nemůžete očekávat úspěch ve studiu. My jsme profesionálové s dlouholetými zkušenostmi ve výuce jazyků, a tak dokážeme většinou bez problémů odhalit, v čem je problém a jak mu do budoucna předejít. S našimi studenty to myslíme vždy dobře, protože si hodiny u nás platí, takže by mělo být na místě, abychom jim byli maximální oporou a pomohli jim. Úlohou lektora totiž není být jenom učitelem, odvykládat látku a jít dál, jeho role je mnohem obsáhlejší, než by se mohlo na první pohled zdát. 

8) Studium je jenom "záplatou" na vaše problémy a odpoutání se od nich 

S tímto se také v praxi setkávám. Student se přihlásí na výuku, která ovšem je jenom prostředek na odpoutání se od něčeho, čemuž se zpravidla nedá vyhnout. Ať je problém jakýkoli, musí vždycky vyřešit, protože jinak vás budou trápit a užírat neustálé starosti a kolikrát se stává, že pokud se problém neřeší, zdvojnásobuje se jeho intenzita. Vy pak nebudete mít prostor, především pak mentální kapacitu na věnování se studiu. Málokdo je totiž schopen se natolik od svých starostí odpoutat tak, aby byl schopen se plně soustředit na studium, a ono studium mu dokonce pomohlo své strasti překonat. Takže pokud to nezvládnete nebo o tom nejste přesvědčení, nepouštějte se do studia a raději jej odložte na dobu, až bude zase lépe. Uvidíte, že i to studium vám půjde lépe 😊

9) Očekáváte rychlý pokrok bez nutnosti intenzivnějšího studia 

Toto je také častým důvodem neúspěchu. Vždy je nutné, abyste si rozmysleli, co od studia očekáváte a jak rychle byste se rádi jazyk naučili. U nás se jej můžete naučit rychle a zaznamenat v poměrně krátké době velký pokrok, ovšem, nic není zadarmo a je nutné se tomuto požadavku přizpůsobit. Rovnou vám říkám, že pokud očekáváte, že se naučíte plynule anglicky při studiu 1x 60 minut týdně a navíc jste začátečník nebo mírně pokročilý, rovnou vám říkám, zapomeňte na to! To samé platí i u skupinových kurzů - nelze očekávat, že po půlroce kurzu pro začátečníky nebo mírně pokročilé, budete mluvit plynule anglicky, rozumět každému slovu, sledovat filmy v originále, bez titulků atd. To je naprosto vyloučeno! Jestliže se chcete jazyk naučit rychleji, je to reálné, u nás určitě, ovšem musíte být připraveni na to, že vás to bude něco stát, a pokud nechcete do svého studia investovat, pak nelze žádný velký pokrok očekávat. Vaše studium bude trvat mnohem déle. 

Poznáváte v některém z výše uvedených příčin selhání ve studiu sami sebe? V tom případě vám rozhodně doporučuji přehodnotit svůj záměr studovat, protože mám dostatečně velké zkušenosti na to, abych vám rovnou řekla, že nic takového k úspěchu ve studiu nevede. Rozhodně není mým záměrem vás od studia v budoucnu odradit, ale pomoci vám, abyste zbytečně neplýtvali časem a penězi zároveň. Většina lidí by svůj neúspěch svalovala na nás a naši školu a ani by to nebyla pravda, což se ostatní nemají šanci dozvědět. Proto pokud byste rádi jednou studovali, zvažte, zda je nyní k tomu vhodná doba, máte na studium dostatek času a mentální kapacitu a netýká se vás žádný z výše uvedených bodů, pak se pojďte do studia pustit rovnou, v opačném případě studium odložte na lepší časy. Sami uvidíte, že se vám bude studovat mnohem lépe a snáze dosáhnete úspěchu. 

S úctou 
Ing. Zita Lukešová Hlaváčková 
Ředitelka a hlavní lektorka 
Jazyková škola ELITE 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Cestujte s jazyky mnohem levněji !!!