Podporujte děti v jazykovém vzdělání, jednou vám poděkují!

Ač se mi o tom nemluví nejlépe, poslední dobou se setkávám s tím, že rodiče leckdy odmítají podporovat své děti ( nejenom ) v jazykovém vzdělávání a raději upřednostňují, aby děti dělaly jiné aktivity, které pro ně ovšem nebudou mít v budoucnu žádný význam. Je sice hezké, že rodiče nechají děti dělat to, co je baví, ale mnohdy se takový koníček nedá v budoucnu nijak uplatnit a čas, který by se nechal využít např. ke studiu jazyka, jim bude hodně chybět a nepůjde jej vzít zpátky! 

Ptáte se, co tím chci říct? Odpověď je velmi jednoduchá - pokud se budeme bavit o studiu cizího jazyka, tak ten jim bude v budoucnu velmi chybět, zejména pak v dnešní době, když angličtina patří mezi povinné jazyky. Ve své praxi se i dnes potkávám s rodiči, kteří cizi jazyk nebo jazyky neumí, a tak nedokáží přesně odhadnout kvalitu jazykových znalostí svých dětí a myslí si, že to zvládnou ve škole, a když ne tam, tak se to nějak jednou naučí.... Ano, pokud budou mít štěstí na dobrého učitele tak ano, ale bude to trvat dlouho a ten ztracený čas jim již nikdo a nic nevrátí - oproti ostatním budou velmi pozadu! 

Chcete dopřát svým dětem dobrou budoucnost? Myslete především na vzdělání

My, co jsme rodiči, jistě chceme pro naše děti to nejlepší, ovšem, někdy si neuvědomujeme, že to, co naše děti zrovna dělají nebo chtějí dělat, je opravdu to nejlepší. Snažíme se našim dětem dopřát i trochu té zábavy a oddychu od školních povinností. V dobré víře si myslíme, jak děti podporujeme a děláme pro ně to nejlepší. Opravdu to tak je? Věřte mi, že není a většina rodičů dělá obrovskou chybu! Buď si to přímo neuvědomují nebo hůře, je jim to jedno. Je hezké, že mají děti své zájmy a rodiče je v nich podporují, ovšem zdaleka si neuvědomují, že je to často na úkor jejich budoucnosti, na kterou je nutné myslet v první řadě. Tuhle je Terezka šikovná a chodí 3x týdně na klavír, tady Tomášek hraje 4x týdně tenis, avšak vážně si myslíte, že z Terezky bude druhý W. A. Mozart nebo z Tomáška další Rafael Nadal? Tím nechci říct, že bych Terezku nebo Tomáška podceňovala, ale ruku na srdce - s největší pravděpodobností se to nestane, a z klavíru nebo tenisu se v lepším případě stane koníček na volný čas, avšak čas, který Terezka a Tomáše dříve věnovali těmto aktivitám, byl na úkor jejich vzdělání, které jim nyní chybí. 

Proč jednou dětem bude vzdělání chybět? 

Odpověď je jednoduchá - místo toho, aby jejich rodiče trvali na kvalitním vzdělání, často financují aktivity, které děti nijak v budoucnu neuplatní, a toho, co by nyní tak hodně potřebovaly, se jim nedostává.... Školou tak nějak projdou, a to zpravidla díky tomu, že ani ve školách nebývá jazykové vzdělávání zrovna na vysoké úrovni, a až pak jednou začnou hledat zaměstnání, zjistí, že jim znalost jazyka, zejména pak angličtiny, chybí. Máte pravdu v tom, že nikdy není pozdě pustit se do studia, avšak nutno si uvědomit, že cizí jazyk se nedokážete naučit během jednoho roku nebo pár let, je to "zábava" na celý život. Pokud je student pilný a pracuje na sobě a svých znalostech opravdu aktivně, dokáže se ze začátečníka vypracovat na komunikativní úroveň v průběhu za 4 - 5 let, a to musí opravdu pečlivě a důsledně studovat! Další důležitou věcí je, že k tomu potřebuje profesionálního lektora, který ho to dokáže naučit. Ne každý má to štěstí, že na něj natrefí, a už se to s ním veze.... Je nutné si uvědomit, že aktivní znalost angličtiny je dnes již povinností a žádný uchazeč o zaměstnání, tím myslím kvalitní zaměstnání, se bez její znalosti neobejde. Nebudeme si nic nalhávat, praxe je dnes taková, že angličtina je vyžadována na pozicích, kde tomu tak dříve nebylo, např. skladníci apod. Toto je realita dnešní doby a celkově se požadavky na zaměstnance po epidemii Covid-19 značně změnily. 

Nebojte se proto být na děti přísnější z hlediska vzdělání, jednou vám za to poděkují tak, jako já nyní děkuji svým rodičům!

Ano, na mě jako malou byli skutečně rodiče přísní a apelovali na kvalitní vzdělání. Pravdou je, že jazyky mě bavily vždy, ale byli to právě moji rodiče, kteří důsledně trvali na jejich dalším rozšiřování a zajišťovali mi další a další kurzy a učitele. Pochopitelně se stávalo, že jsem jim tu přísnost měla za zlé a leckdy se opravdu naštvala, ale nyní, s odstupem času, jim mohu za jejich přísnost a velkou důslednost poděkovat - disponuji znalostmi 6 jazyků a díky nim mám práci, která mě neustále baví a naplňuje, a to již více jak 15 let! Díky jazykům jsem se stala letuškou, působila jako průvodce zahraničních turistů a stále se setkávám s celou řadou zajímavých lidí, kteří mě posunují stále dopředu, po profesní i osobní stránce. 

Věřte tomu, že když vy sami budete přísní a budete dbát na vzdělání svých dětí, jednou vám za to poděkují, to se sice stane až v pozdějším věku, ale stane se to, tak jako tomu bylo v mém případě! Není tajemstvím, že mi rodiče nejednou dali pár facek, ale mělo to smysl a dnes bych jim ráda řekla "měli jste mi ještě přidat!" Nechci tím říct, že byste své děti měli bít, ale důslednost by měla být na místě, protože jste to vy, kdo má budoucnost svých dětí pevně v rukách, tak pro to neváhejte udělat maximum. Děti sice musí mít také své koníčky - také mám mezi svými studenty i děti, které mají každý den hokejové tréninky, avšak v tomto případě jejich rodiče na vzdělání myslí, plně děti podporují a jsou v tomto důslední, protože vynakládají úsilí na to, aby děti měly čas i na vzdělání, nejenom to jazykové. Takovéto děti jsou nyní výrazně napřed než jejich vrstevníci, jejichž rodiče na vzdělání nemyslí nebo jej záměrně nebo neúmyslně odsouvají na druhou kolej. Abych byla upřímná, je mi z toho smutno, když vidím, že s dětmi pracuji např. více jak půl roku na jejich znalostech, učím je, jak si k angličtině nebo jinému jazyku najít cestu a že studium je vlastně v pohodě a v klidu, a pak přijdou rodiče s tím, že dítě bude raději chodit na hodiny klavíru, na tenis nebo je bude učit sousedka od vedle.... Ano, rodiče mají právo se svobodně rozhodnout, avšak toto je vždy na úkor dětí samotných. 

Proto, milí rodiče, dbejte na vzdělání svých dětí, dokud je čas, protože jim tím zajistíte dobrou budoucnost. Pokud se však rozhodnete pro jazykové studium, berte na vědomí, že je třeba na něm neustále pracovat, neboť přerušení znamená ztrátu dosud získaných znalostí - ty se postupně začnou vytrácet, až z nich zbyde velmi málo. To samé platí i pokud natrefíte na dobrého učitele - zde bývá studium dražší, avšak pokrok se dostaví velmi rychle a ve finále tím ušetříte i značnou sumu peněz - někdo jiný, neprofesionál, Vám sice nabídne nižší cenu výuky, avšak je to vždy na úkor kvality. Já sama jsem matkou a vždy jsem dbala, dbám a budu dbát na vzdělání svého syna. Ano, je to proto, že to moji rodiče praktikovali na mně, ale já nyní vidím, proč to dělali, a z toho samého důvodu to dělám i já - aby i mně mohl jednou můj syn říct "Mami, děkuji, že jsi mi to umožnila a dokopala mě do toho" tak, jako to já nyní mohu říct svým rodičům. 

A co dodat závěrem? Nutno dodat, že v brzkém věku, kdy není hlava zatížená starostmi běžného dne, se studuje mnohem lépe. Ano, i člověk v pokročilejším věku se může začít učit, avšak půjde to pomaleji. Není to kvůli věku, protože mozek nestárne, pokud se udržuje v kondici, ale je to právě kvůli časovému a jinému zaneprázdnění. Velmi často se u dospělých setkávám s tím, že říkají, jak byli hloupí, že se nezačali učit dříve, flákali to nebo, že je v tom rodiče nepodporovali. Nyní jim potřebné znalosti chybí, a tak leckdy nemají možnost získat lepší místo, studovat nebo nezávisle cestovat a nebýt přitom odkázán na pomoc delegáta cestovní kanceláře či trávit celou dovolenou zavřený v hotelovém resortu apod. - nebo, jak Vám bude, když uvidíte restauraci s místními specialitami, které toužíte ochutnat, ale nejdete tam, protože se nedokážete domluvit? Není to škoda? Jistě, že je! Žijeme přece jenom jednou! Ptáte se, jak jazykové znalosti pomohly mně a co jsem díky nim získala? Nebudu mluvit o tom, že jsem dělala vždy práci, kterou jsem dělat chtěla, ale především mohu svobodně cestovat, vyřídím si všechno, co potřebuji, ale především vyučuji např. češtinu pro cizince v anglickém a ruském jazyce, a díky tomu si mohu popovídat s lidmi z různých koutů světa a získat zase nové a nové poznatky. I vy můžete mít to samé a splnit si svůj sen, jenom je nutné pro to něco udělat, tak pojďme společně do toho! 

S úctou 
Zita Lukešová Hlaváčková 
lektorka a majitelka 
Jazyková škola ELITE


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Cestujte s jazyky mnohem levněji !!!